Seychellerne-desktop.jpg
Rejser til Seychellerne
325_IMG28 Woman & Waterfall Valle De Mai_3872x2592.jpg
shutterstock_668853700 White sand of a wide beach in tropical paradise of Anse Source d'Argent on La Digue Island, Seychelles.jpg
shutterstock_126709802 Anse Lazio beach at Praslin island, Seychelles.jpg
shutterstock_119831752.jpg
shutterstock_515312467 old Aldabra giant tortoises, Aldabrachelys gigantea, in National Marine Park on Curieuse island, close to Praslin.jpg
348_IMG1 Port Glaud Waterfall_4288x2848.jpg (1)

Seychellerne - Vigtige informationer & gode råd

INDEN AFREJSE

Pas og visum

Den rejsende er selv ansvarlig for at have et gyldigt pas. Dette gælder også for medfølgende børn, der skal have deres eget pas. Passet skal være gyldigt i minimum 6 måneder efter hjemkomst. Danske statsborgere er visumfri, så længe rejsen til Seychellerne ikke overskrider 90 dage.

Vaccinationer og medicin

Det er vigtigt, at I har de nødvendige vaccinationer, inden I rejser til Seychellerne. Derfor anbefaler vi, at I kontakter egen læge eller en rejsemedicinsk klinik for råd og vejledning. Gør det i god tid (min. 4-6 uger før afrejse), så I kan nå at få vaccinationerne på plads. På Udlandsvaccinationens hjemmeside kan I læse mere om de vaccinationer, der anbefales på rejser til Seychellerne. Som rejsende er det jeres eget ansvar at sikre, at I har de anbefalede eller obligatoriske vaccinationer. Det er også den rejsendes eget ansvar at medbringe gyldige medicin- og vaccinationspapirer. Hvis I mellemlander, eller rejser mellem flere afrikanske lande, skal I også overholde disse landes vaccinationskrav.

Rejseforsikring

Det Gule Sygesikringskort dækker IKKE rejser til Seychellerne. Derfor anbefaler vi altid, at vores rejsende tegner en rejseforsikring. Vi anbefaler Europæiske.

Situationen i landet

Seychellerne er et meget fredeligt land. Men det er altid en god idé at orientere sig om forholdene i det land, som man påtænker at besøge. Dette gøres bedst på Udenrigsministeriets hjemmeside. Her finder I råd og oplysninger til danske rejsende i en lang række lande og områder.

CHECK-IN

Online check-in

Mange flyselskaber har i dag online check-in på deres hjemmeside. Det betyder, at I som rejsende typisk kan foretage sædereservation fra 12 timer til 72 timer før afrejse.

Fremmøde

På afrejsedagen anbefaler vi fremmøde minimum 2 timer før afgang. Da det kan variere på de forskellige luftfartsselskaber og i de enkelte lufthavne, anbefaler vi, at I undersøger den anbefalede mødetid på lufthavnens hjemmeside:

Bagageregler

Generelt er det tilladt at medbringe 20 kg bagage pr. rejsedeltager og 7 kg håndbagage. Reglerne kan dog variere mellem flyselskaberne. Vi anbefaler derfor, at I undersøger de aktuelle regler på luftfartselskabets hjemmeside. Vi anbefaler desuden, at I tegner en bagageforsikring, da både luftfartsselskabets og vores ansvar som rejsebureau er begrænset ved forsinket eller bortkommen bagage.

Håndbagage

Husk at eventuelle væsker i håndbagagen skal være pakket i en 1 liters plasticpose med lynlåslukning, inden I stiller jer i kø ved sikkerhedskontrollen. Hver beholder må max indeholde 100 ml pr. stk. (max 1 liter i alt). Posen skal fremvises for sikkerhedspersonalet. Medicin fremstillet som væske, gelé eller lignende flydende former er undtaget fra reglerne for væsker i håndbagage. Det anbefales, at I allerede inden rejsen skaffer dokumentation for, hvilken medicin I medbringer i jeres bagage. Det er en god ide, at I tager den receptpligtige medicin med i håndbagagen. Så er I sikre på, at I har det på ferien, selvom den indcheckede bagage skulle blive forsinket. Vi anbefaler, at I opbevarer medicinen i den originale emballage, at I kun medbringer den mængde medicin, som er nødvendig (evt. plus et par dage), og at I inden afrejse har skaffet den nødvendige dokumentation for, hvilken medicin I medbringer. Elektronisk udstyr såsom bærbar pc, tablet eller kamera må gerne medbringes i håndbagagen, dog skal I tage det ud af tasken ved lufthavens sikkerhedskontrol.

PÅ FLYREJSEN

Tax Free

Vi gør opmærksom på, at toldfri varer i håndbagagen i form af væsker (parfume, kosmetik, cremer, spiritus m.m.) konfiskeres i forbindelse med flyskift i Europa. Det er som regel muligt at handle toldfrie varer i forbindelse med den sidste mellemlanding og/eller om bord på flyet, inden I når slutdestinationen.

ANKOMST

Manglende bagage 

Hvis I mangler bagagen efter flyrejsen, skal I henvende jer til flyselskabet eller lufthavnens kontor for ”lost & found”, inden I forlader lufthavnen. Her skal I bede om en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Med den i hånden kan I kontakte jeres forsikringsselskab. Husk og gem en kopi af rapporten som dokumentation for, at du har anmeldt problemet i rette tid.

Modtagelse 

En repræsentant for vores rejsearrangør på Seychellerne står klar til at modtage jer efter ankomst. Repræsentanten venter i ankomsthallen og har et skilt med jeres navne på. I bliver budt velkommen og modtager en kuvert med forskellig information om rejsemålet, udflugtsmuligheder og kontaktoplysninger på vores lokale rejsearrangør, så I har mulighed for at komme i kontakt med dem under rejsen, hvis I har brug for det. Bemærk at der også er et nødnummer som I kan ringe til uden for de almindelige kontortider.

Tidsforskel

Seychellerne er 3 timer foran Danmark om vinteren – og 2 timer foran om sommeren.

Valuta

Valutaen er seychelliske rupees. Den lokale valuta benytter I hovedsagligt til almindelige indkøb, betaling af måltider og drikkevarer på små, lokale restauranter etc. Betaling af udflugter, billeje og lignende afregnes som regel i euro.

Kreditkort

Der findes en række hæveautomater som tager mod internationale kreditkort, f.eks. i lufthavnen, i hovedstaden Victoria og flere andre steder på Mahé. Der er også hæveautomater på Praslin og på La Digue. I kan altid spørge personalet på jeres hotel eller guesthouse efter den nærmeste hæveautomat. Vær opmærksom på, at mange mindre butikker og restauranter ikke tager imod kreditkort. Det samme gælder markedsboder og taxaer. Derfor er det en god idé at hæve nogle kontanter, så I har til indkøb, taxaer og mad på lokale restauranter. Bemærk, at der er en max grænse for hvor mange kontanter, der kan hæves pr. dag. Grænsen afhænger typisk af bank og korttype. Tal evt. med jeres bank inden afrejse.

Drikkevand

I bør ikke drikke vandet fra hanerne, men udelukkende købe vand på flaske. En kildevand koster ikke ret meget og kan købes overalt.

Elektricitet, mobiltelefoni og internet

240 volt, hvorfor det anbefales at medbringe en adapter hjemmefra. Der benyttes stik med tre ben, som man kender det fra eksempelvis England. Vær forberedt på, at der nogle steder er dårlig dækning på mobiltelefonen – og at det er dyrt at benytte mobilen på Seychellerne. Der findes dog en del lokale restauranter og caféer, der lokker med gratis wifi. Derudover er der wifi på de fleste hoteller. Nogle steder er det gratis. Andre steder betaler man for det. Men vær opmærksom på, at forbindelsen ikke altid er god.

Drikkepenge

Det er normalt at give 5-10% i drikkepenge. Er drikkepenge inkluderet, vil det fremgå af regningen, at den er inklusive service
charge. Drikkepenge til rengøringspersonalet på hotellet er også velset.

Klima

I Seychellerne er klimaet tropisk og uden de helt store udsving. Dagstemperaturen ligger typisk omkring 25-30 grader året rundt. Om natten er det lidt køligere. Vandet er ca. 26 grader hele året. Solen skinner året rundt, og den er skarp, så husk solcreme med høj beskyttelsesfaktor. Seychellerne ligger uden for cyklonbæltet, og er derfor meget sjældent udsat for voldsomt uvejr. I august og september kan der skylle søgræs ind på strandene på sydkysten af Praslin. Hvis det er tilfældet, så organiserer hotellerne typisk transport til andre strande. På Praslin ligger vore hoteller og guesthouses på nordkysten, hvor strandene sjældent er udsat for søgræs.

Sprog

Der er 3 officielle sprog i Seychellerne; engelsk, fransk og creolsk, der er afledt af fransk.

Religion

Langt størstedelen af landets indbyggere er kristne. De fleste er katolikker. Andre er protestanter eller medlemmer af den anglikanske kirke. En tydelig arv fra den franske og engelske kolonitid. Derudover er der et lille mindretal, der bekender sig til andre religioner med hinduismen, som den mest iøjnefaldende.

Transport

Når I rejser til Seychellerne med Check Point Travel inkluderer vi i udgangspunktet altid transport fra lufthavnen til jeres hotel eller guesthouse og retur. Vi arrangerer også transporten til overnatningsstederne på de andre øer, hvis I har bestilt et øhop på Seychellerne. Derudover anbefaler vi, at I lejer en bil for et par dage på hovedøen Mahé, der byder på mange fine køreture langs med kysten og gennem de skovklædte bjerge til små landsbyer og smukke sandstrande. På Mahé er der også mulighed for at tage rundt med de lokale busser. Men det kræver tid og tålmodighed. På Praslin kan I nå meget med en dags billeje, mens I på den mindre ø, La Digue, kommer bedst omkring på lejet cykel, til fods eller med en af de små golfbiler. Mellem øerne er der transport med Cat Coco, der er hurtigtgående katamaranbåde, hvor man både kan sidde indenfor og oppe på dækket. Vi anbefaler det sidste for den smukke udsigts skyld. Derudover kan I rejse med fly mellem Mahé og Praslin. Den rute beflyves med mindre maskiner, og turen tager kun 20 minutter.

Udflugter

Der er mange fine udflugtsmuligheder på Seychellerne. I kan tage på snorkeltur, vandretur og udforske regnskoven i Valle de Mai med lokale naturguider. Der er mulighed for guidede cykelture på La Digue, byvandring i hovedstaden Victoria og sejltur til Ile Curieuse, der er hjemsted for de kæmpestore Aldabra-skildpadder. Vi har samlet nogle af vore favoritter i en udflugtspakke, som du kan se på vores hjemmeside. I kan bestille pakken hjemmefra eller på Seychellerne hos vores lokale arrangør.

HJÆLP PÅ REJSEN

Hvis der mod forventning skulle opstå problemer på rejsen, så kontakt i første omgang vores lokale rejsearrangør, Creole Travel Service, der vil gøre sit bedste for at hjælpe jer. De har to nødtelefonnumre. På Mahé er nødtelefonnummeret: +248 2520 999 På Praslin er det: +248 2520 900 Ellers er I naturligvis også velkomne til at kontakte os i åbningstiden. I kan skrive til os på cpt@cpt.dk eller ringe til os på +45 86 13 77 44. Check Point Travel har åbent mandag til fredag fra kl. 09.00 til kl. 17.00. I særlige nødstilfælde uden for kontorets normale åbningstid kan vi kontaktes på nødtelefonnummer +45 69 13 31 11.

HJEMREJSE

Sædereservation og ændringer

Sædereservationen forud for hjemrejsen kan I typisk foretage online 24 timer før afrejse. Tjek rejseplanen på www.checkmytrip.com for eventuelle ændringer i forhold til afrejsetidspunkt og check-in på Seychellerne. Det er en god idé, at I ankommer til lufthavnen i god tid inden afrejsetidspunktet – gerne 2,5 time før.

333_IMG15 Giant Tortoise_3008x2000.jpg
327_IMG12 Waterfall Vallee de Mai_3872x2592.jpg
Fandt du ikke lige hvad du ledte efter?
Så ring endelig på 86 13 77 44 eller send en forespørgsel til os